تحلیل گفتمان
کیمیا سلطانی؛ داود کوهی؛ نسرین حدیدی
چکیده
اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، ...
بیشتر
اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، روش ، نتیجه ، بحث) است. بدین منظور ، ۶۰۰ مقاله انگلیسی از چهار مجله معتبر در شش رشته علوم نرم، در محدوده زمانی 2006 و 2018 ، انتخاب شد. نتایج تحلیل کمی نشان داد که تکرارحرکت هدف به تغییر دررشته و بخش مقاله حساس است. بدین معنی که رشته اقتصاد ، بستر اصلی برای تکرار حرکت هدف و روانشناسی شاهد کمترین میزان تکرار آن بود. بعلاوه، حداکثرمیزان تکرار حرکت هدف در بخش بحث و حداقل آن در بخش روش مقالات مشاهده شد. در مرحله کیفی تحقیق، دلایل نویسندگان مقالات برای استفاده از حرکت تکراری که از طریق ایمیل دریافت شده بود مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت. بر اساس مضامین مشترک در پاسخ نویسندگان، چهار دلیل اصلی برای استفاده از حرکت تکراری، شامل سیاستهای مجله، راهنمایی خوانندگان، قوانین مختص هررشته و طول مقاله مشخص شد. یافته های این مطالعه ممکن است دید دقیقی از تکرارحرکتی برای محققان ، معلمان و دانشجویان در رشته های مختلف ارائه دهد. مدرسان انگلیسی با اهداف دانشگاهی می توانند آگاهی دانش آموزان را از حرکت تکراری افزایش دهند و آنها را تشویق کنند تا از آن درمقالات خود به عنوان تسهیل کننده درک مطلب استفاده کنند.